Нарада щодо реформування стаціонарної медичної допомоги

05 лютого 2019  відбулась нарада під головуванням  голови облдержадміністрації  Куця О.І. щодо реформування стаціонарної медичної допомоги за участю адміністрації  та фахівців департаменту охорони здоров’я, керівників місцевих органів влади та закладів охорони здоров’я.

Згідно порядку денного були розглянуті наступні питання:

  1. Реформування системи охорони здоров’я у 2019 році.
  2. Першочергові заходи щодо реформування системи охорони здоров’я вторинного рівня надання медичної допомоги у 2019 році.
  3. Функціонування закладів охорони здоров’я як комунальних некомерційних підприємств.

 

Відповідно до завдань Уряду, у 2019 році продовжується підготовча робота щодо реформування стаціонарної медичної допомоги, яку заплановано на 2020 рік, отже для успішного старту реформи в Донецькій області необхідно виконання першочергових завдань.

Державна політика щодо реформи охорони здоров’я у 2019 році наступна: первинна ланка – завершення, амбулаторно-поліклінічна допомога – старт з липня 2019 року, стаціонарна медична допомога – у 2019 році підготовча робота, початок реформи – з 2020 року.

Перше завдання:

100% автономізація – до 31.12.2019 реорганізація у комунальні некомерційні підприємства усіх закладів охорони здоров’я.

Законодавчі вимоги щодо проведення автономізації:

– п. 4. Перехідних положень Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 № 2168-VIII – з 01.01.2020 реалізація програми державних гарантій для усіх видів медичної допомоги;

– ст. 18 Основ законодавства України про охорону здоров’я – вимоги до особи, яка надає послуги згідно із постановою Кабінету Міністрів України             від 28.03.2018 № 391 «Про затвердження вимог до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення»:

– ліцензія;

– матеріально-технічна база відповідно до галузевих стандартів;

– юридична особа, окрім державної або комунальної установи, і фізична особа-підприємець.

Термін проведення автономізації становить від 3-х місяців.

Етапи автономізації:

Підготовчий – прийняття рішення щодо автономізації (рішення місцевої ради).

Реорганізація у комунальне некомерційне підприємство та його реєстрація – підготовка статуту, інвентаризація, оцінка майна, підготовка передавального акту.

Створення комунального некомерційного підприємства – узгодження фінансування, ліцензія, новий колективний договір, підтвердження статусу неприбутковості, створення Наглядової ради.

 

До початку реформи у 2020 році можливі три варіанти фінансування закладу охорони здоров’я вторинного рівня:

– бюджетна програма;

– договір з органом місцевого самоврядування;

– фінансова підтримка.

Виходячи з досвіду автономізованих лікарень, у найбільшій кількості випадків надається перевага фінансовій підтримці, тим більше, що згідно із роз’ясненнями Міністерства охорони здоров’я України відсутня необхідність повідомляти Антимонопольний Комітет України.

До створення комунального некомерційного підприємства необхідно узгодити спосіб фінансування у перехідний період, узгодити порядок фінансування та алгоритм дій, узгодити з органами Держказначейства порядок закриття та відкриття рахунків.

Після створення комунального некомерційного підприємства завдання наступні:

– складання та затвердження фінансового плану;

– дотримання цільового призначення бюджетних коштів.

 

Підстави для проведення автономізації у першому півріччі 2019 року є:

– підготуватися до реформи фінансування вторинної ланки у 2020 році;

– відмовитися від непотрібних активів при підписанні передавального акту;

– порахувати затрати та визначити шляхи оптимізації;

– по-іншому оплачувати працю фахівців;

– для участі у пілотному проекті «Безкоштовна діагностика» необхідна реорганізація у комунальне некомерційне підприємство до квітня 2019 року (Національна служба здоров’я України (далі – НСЗУ) почне укладати договори із вторинним рівнем з квітня 2019 року).

Порядок укладання договору із НСЗУ регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 410 «Деякі питання щодо договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», який включає наступні етапи:

– реєстрація медичного закладу та його співробітників в e-Health;

– НСЗУ розміщує на офіційному веб-сайті оголошення про укладення договору;

– заява в електронному вигляді із додатками (звіт про технічне обслуговування об’єкту);

– протягом 30 днів відповідь НСЗУ;

– узгодження і укладення договору через  e-Health (до 30 днів);

– публікація договору на сайті НСЗУ.

 

Порядок оплати по договору із НСЗУ на вторинці можливий за трьома способами:

– глобальна ставка – фіксована сума за кількість послуг або період;

– ставка за медичну послугу – консультації спеціалістів;

– ставка за пролікований випадок – єдиний тариф + коригувальний коефіцієнт.

Станом на теперішній час остаточно не встановлено спосіб фінансування вторинки, можливо будуть використовуватись усі три способи.

 

Отже, першочергові завдання для керівників закладів охорони здоров’я:

  • нові колективні договори,
  • аналіз та оптимізація штату,
  • впровадження медичних інформаційних систем.

З середини 2019 року робота в електронній системі буде платною. Перелік медичних інформаційних систем на сайті МОЗ України  (ehealth.gov.ua).

Завдання для місцевої влади:

  • реорганізація у комунальні некомерційні підприємства усіх закладів охорони здоров’я;
  • 100% комп’ютеризація закладів охорони здоров’я (у кожного спеціаліста з середини 2019 року). Обов’язково для участі у пілотному проекті «Безкоштовна діагностика».

Слід зазначити, що медичні інформаційні системи повинні впроваджуватись паралельно на первинному та вторинному рівнях надання медичної допомоги, в іншому випадку ця робота є недоцільною, оскільки буде відсутня послідовність в електронному веденні пацієнта на усіх етапах надання медичної допомоги.